” مارمولک ها آفاتی هستند که به دلایل مختلف وارد خانه ها می شوند. آن ها به مکان مناسبی برای سرپناه و غذایی برای خوردن نیاز دارند. حشرات موجود در خانه و حیاط از مهمترین عوامل جذب کننده این خزندگان مشمئز کننده بوده و پای آن ها را به خانه ها باز می کند.

مارمولک ها چه مشکلاتی در خانه به وجود می آورند؟

مارمولک ها بیشتر در محیط های خاکی و آلوده زندگی می کنند و می توانند تا حد زیادی غیر بهداشتی باشند و انواع آلودگی ها و بیماری ها را به سطوحی که با آن ها در تماس هستند، انتقال دهند. به همین دلیل افراد بسیاری از وجود مارمولک ها در خانه بیزار هستند. در ادامه به بررسی مشکلات ناشی از وجود مارمولک در خانه پرداخته و برخی از ساده ترین روش های دفع آن ها از خانه را بررسی خواهیم کرد.

مشکلات ناشی از ورود مارمولک به خانه

تصور کنید کابینت و یا کمد را باز می کنید و یک مارمولک خانگی با تمام سرعت فرار می کند! در صورتی که راهی برای فرار نداشته باشد ناگزیر به سمت شما حرکت می کند. با اینکه اکثر مارمولک ها بی خطر هستند و حتی برخی افراد از آن ها به عنوان کنترل کننده طبیعی عوامل مزاحم استفاده می کنند، حضور آن ها در خانه نگران کننده بوده و کنار آمدن با آن ها در یک محیط دشوار خواهد بود.

مارمولک ها می توانند در همه قسمت های خانه پنهان شوند

فضولات مارمولک و آلوده شدن محیط خانه

وجود هر عامل مزاحمی که وارد خانه شما شده باشد غیر بهداشتی بوده و مارمولک ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. در صورتی که مارمولک ها در محیط داخلی خانه، وجود داشته باشند ممکن است فضولات خود را در هر قسمتی دفع کنند. برخی از مکان هایی که احتمال مشاهده فضولات مارمولک در آن وجود دارد عبارتند از:

  • کنار دیوار
  • فرش
  • داخل کمد
  • داخل کابینت
  • درز کاغذ دیواری
  • شکاف های سقف کاذب

از طرفی امکان آلوده کردن غذا نیز از طریق خود مارمولک و فضولات آن نیز وجود دارد.
مارمولک ها می توانند حامل ویروس و یا باکتری هایی باشند که در تماس با هر چیزی، آن را آلوده می کنند.

گرفتن مارمولک ها کار سختی است

مارمولک ها خیلی سریع می دوند.
وقتی یکی از آن ها را می بینید تا زمانی که تصمیم می گیرید آن را گرفته و یا از بین ببرید، می توانند به سرعت از تیررس شما دور شده و در جایی دور از دسترس مخفی شوند. این موضوع باعث شده تا گرفتن آن ها نسبت به سایر آفات مزاحم سخت تر باشد.

بوی ناشی از مارمولک های مرده در دیوار

مارمولک ها در محیط های تاریک زندگی می کنند. آن ها عمدتاً در شکاف ها، سوراخ ها و مکان های دور از دسترس پنهان می شوند. زمانی که این مارمولک ها می میرند، بدن آن ها پس از چند روز شروع به تجزیه شدن کرده و بوی بدی در همان مکان (درز و شکاف های درون خانه) پخش می شود که مطمئناً بوی تعفن بدی خواهد بود و موجب آزار افراد ساکن در خانه خواهد شد.

همچنین با پخش بوی بد، ممکن است سایر حشرات نیز به این بو جذب شده و موجب شروع یک مشکل دیگر در خانه شوند.

مارمولک های مرده در خانه بوی بسیار بدی از خود متساعد می کنند

شاید روی شما یا داخل غذا بیفتند

مارمولک هایی که روی سقف راه می روند شاید ناگهان روی شما یا غذایتان بیفتند.
برای افرادی که به شدت از مارمولک می ترسند، این اتفاق به شدت، ترسناک و ناراحت کننده است. با اینکه مارمولک های خانگی سمی نیستند، اما مانند هر آفت دیگری، در صورتی که در غذا بیفتند و یا حتی با مواد اولیه غذا در تماس باشند ممکن است مشکلاتی برای سلامتی افراد به وجود بیاورند.

دفع مارمولک از خانه

برای عدم ورود مارمولک به خانه و یا دفع آن ها از خانه باید اقداماتی پیشگیرانه انجام داده و نسبت به برخی عادات و رفتار مارمولک ها نظیر تغذیه و تولید مثل آن ها آشنایی داشته باشید. عواملی را که سبب جذب مارمولک ها به داخل خانه شما می شوند و یا راه ورود آن ها به خانه را آسان تر می کنند، را شناسایی کرده و رفع کنید.
عواملی نظیر:

  • انواع حشرات
  • باز بودن درب و پنجره
  • وجود درز و شکاف در دیوارها
  • محیط دنج و گرم
  • منابع غذایی
  • منابع آبی
  • گلدان ها

در ادامه به بررسی دقیق تمام عوامل مؤثر در جذب مارمولک ها می پردازیم.

انواع حشرات

مارمولک های خانگی معمولی، گکوها و آنول ها از حشرات تغذیه می کنند.
وجود حشرات زیر در خانه ها از عوامل اصلی جذب مارمولک ها به خانه خواهد بود.

  • پشه
  • مگس
  • سوسک

از سموم آفت کش قوی برای دفع حشرات در خانه استفاده کنید و یا به روش های خانگی آن ها را از خانه دفع کنید بدین ترتیب مارمولک ها هم وارد خانه شما نمی شوند.

سوسک، پشه و مگس از عوامل مهم وجود مارمولک در خانه هستند

درب و پنجره های باز

باز بودن درب و پنجره، یک خوشامدگویی مفصل به مارمولک ها و البته سایر حشرات خواهد بود.
آن ها به راحتی به خانه می آیند و از منابع غذایی و محیط گرم خانه استفاده می کنند.

گرم بودن هوا

مارمولک ها جانورانی خونسرد هستند
آن ها در هوای سرد دوام نمی آورند. گرم بودن محیط خانه باعث می شود مارمولک ها برای فرار از مرگ زود هنگام به خانه ها هجوم بیاورند. آن ها در محیط داخلی خانه در قسمت های گرم، دنج و مرطوب زندگی می کنند.

غذا و میوه های در دسترس

تغذیه کردن مارمولک ها محدود به حشرات نیست آن ها از غذاها و میوه ها هم تغذیه می کنند.
در برخی موارد، آن ها از سبزیجات هم تغذیه کرده و شاید شما این وعده غذایی را به شکل خطرناکی با مارمولک ها شریک شوید. غذا و میوه را در یخچال نگهداری کنید و از قرار دادن آن ها در محیط باز و بدون درپوش خودداری کنید.

منابع آبی

همه به اهمیت وجود آب در زندگی روزمره واقف هستند؛ دقیقا مشابه با انسان ها یا حیوانات خانگی، مارمولک ها نیز برای زنده ماندن به آب نیاز دارند. نشتی آب و چکه کردن شیرها در فضای آشپزخانه و یا حمام، برای مارمولک ها، یک کارت دعوت ویژه به شمار خواهد آمد. پس تعمیر لوله ها و رفع مشکلات نشتی آب را در اولویت قرار دهید تا از مارمولک ها و حتی سایر آفات مصون بمانید.

گیاهان گلدانی

در بسیاری از خانه ها، گلدان ها در محیط هایی مثل بالکن و نزدیک به پنجره ها قرار می گیرند. مارمولک ها به راحتی به این محیط ها وارد شده و برای تغذیه هم نیاز به تلاش زیادی نخواهند داشت زیرا بسیاری از حشرات به گلدان ها جذب می شوند. این شرایط بهترین موقعیت را در اختیار مارمولک ها قرار می دهد. رطوبت، غذای کافی و مکان های اختفای بسیار در بین گلدان ها، باعث می شود که مارمولک ها در این فضا باقی بمانند. بنابراین هرازگاهی، محل نگه داری گلدان ها را تمیز کرده و از عدم وجود مارمولک و حتی تخم مارمولک در آنجا مطمئن شوید.

رطوبت و فضای کافی از دلایل جذب مارمولک‌ ها به باغچه و گلدان ها هستند

حتی باغچه ها نیز از این مسئله، مستثنی نبوده و مکان مناسبی برای مارمولک ها خواهند بود. تمیز نگه داشتن محیط هایی از این قبیل به شما در کنترل انواع آفات خانگی کمک خواهد کرد.

خلاص شدن از شر مارمولک ها

با حذف غذا و منابع آبی از شر مارمولک های خانگی یا گکوها خلاص شوید. مطمئن باشید که خانه تمیز و عاری از زباله یا هر چیزی است که می تواند حشرات و سایر عوامل مزاحم مانند پشه ها، مگس های خانگی و سوسک ها را به سمت خود جذب کند. هرگونه نشتی شیر آب، لوله های شکسته یا هر منبع آبی احتمالی دیگر را بررسی کنید. ضمن اینکه به دنبال این موارد هستید، بهتر است که به دنبال نقاط ورود احتمالی هم باشید. مکان هایی نظیر:

  • درزهایی که در درب و پنجره ها وجود دارند
  • شکاف موجود در دیوارها
  • سوراخ و منفذ کنار لوله کشی ها و برق کشی ساختمان

در صورت مشاهده این موارد، از مواد درزبندی محکم و آسان برای مسدود کردن آن ها استفاده کنید.

اگر از وجود مارمولک در خانه مطمئن نیستید می توانید از تله های چسبنده برای اطمینان از وجود مارمولک و به دام انداختن آن ها استفاده کنید. در صورتی که مارمولک در خانه وجود داشته باشد، بهتر است به جای کشتن تک تک آن ها، از سموم دافع و کشنده مارمولک استفاده کنید.

 

نظر خود را بنویسید

تنفر از مارمولک
دلایل تنفر از مارمولک

چرا برخی افراد از مارمولک ها متنفرند؟ مارمولک ها برای بسیاری از انسان ها خزندگانی چندش آور محسوب می شوند. اما این فقط ظاهر موضوع است. در این مقاله به بررسی دلایل تنفر انسان از مارمولک می پردازیم. آیا با بررسی موشکافانه تر رفتارهای مارمولک می توان آن ها را دوست داشت؟ مارمولک‌ها در مواجه […]

قدمت مارمولک
بررسی قدمت مارمولک ها

کشف بقایای مارمولک در تابوت های ۲۵۰۰ ساله مصر باستان قدمت اصلی مارمولک ها به صدها میلیون سال قبل بر می گردد. کشف فسیل های متفاوتی در سراسر جهان، دانشمندان را به این نتیجه رسانده که مارمولک ها از حدود ۲۰۰ میلیون سال قبل در جهان می زیسته اند. در این مقاله به بررسی کشف […]

آناتومی چشم و گوش مارمولک
آناتومی چشم و گوش در مارمولک ها

مارمولک ها گروه بزرگی از خزندگان هستند که حدود ۶۰۰۰ گونه مختلف دارند. ویژگی های ظاهری در میان گونه های مختلف مارمولک در بیشتر مواقع بسیار به هم شبیه است اما در میان آن ها، گونه های متفاوت و خاصی نیز وجود دارد.

چرخه زندگی مارمولک
چرخه زندگی مارمولک

چرخه زندگی اغلب مارمولک ها، به شکل تخم آغاز می شود زیرا برخی از انواع مارمولک ها زنده زا هستند. الگوی تخم گذاری مارمولک نیز وابسته به گونه این خزنده است.

انواع گونه های مارمولک
انواع گونه های مارمولک

انواع گونه های مارمولک شناسایی شده در سیاره زمین بیش از هزاران گونه می باشد. ویژگی های ظاهری همچنین عادات و رفتار، عامل متمایز کننده آن ها از یکدیگر است.

سفارش سم از طریق: