” عوامل مختلفی هستند که می توانند باعث جذب و تحریک مارمولک ها برای ورود به داخل خانه شوند که از جمله آن ها می توان به وجود انواع حشرات بدون بال و بالدار، میوه ها، آب و غیره اشاره کرد. آشنایی با این عوامل جذب کننده مارمولک به خانه باعث می شود که بتوان سریعاً از ورود آن ها به خانه جلوگیری کرد، مخصوصا که این موجودات حامل باکتری بوده و می توانند باعث مسمومیت غذایی هم بشوند. “

چه عواملی باعث جذب مارمولک ها به خانه می شوند؟

از بین همه موجودات مزاحم خانگی در سراسر دنیا وجود دارند، مارمولک ها یکی از کم آزارترین آن ها می باشند. زیرا این جانوران مانند مگس ها و پشه ها حامل بیماری های مسری و کشنده ای که به انسان منتقل شود، نبوده و مثل مورچه ها و ساس تختخوابی نیز انسان ها را گاز نمی گیرند. با این حال ورود آن ها به خانه می تواند مشکلاتی را نیز در بر داشته باشد.
در بیشتر موارد دلایل ورود مارمولک به خانه مربوط به تغذیه مارمولک ها بوده و اینکه مارمولک ها چه می خورند؟
مواردی که باعث ورود این حشرات به داخل خانه می شوند، عبارتند از:

  • وجود حشرات بدون بال
  • وجود حشرات بالدار
  • میوه ها و گیاهان
  • منابع آب

یکی از دلایل جذب مارمولک ها به خانه وجود سایر حشرات است

حشرات بدون بال

مارمولک های معمولی خانگی حشره خوار هستند.
انواع حشرات از غذاهای محبوب و مورد علاقه آن ها به شمار می آیند. اغلب مارمولک ها از آفات بدون بال تغذیه می کنند زیرا شکار کردن این نوع حشرات برای آن ها آسانتر است.
حشراتی نظیر:

  • عنکبوت
  • حلزون
  • مورچه
  • کرم ابریشم
  • سوسک
  • کرم خاکی
  • هر نوع حشره دیگری که بدون بال باشند

بنابراین اگر خانه شما به چنین آفاتی آلوده باشد، مطمئن باشید که مارمولک ها را به سمت خود جذب خواهد کرد.

مارمولک های خانگی عمدتاً از سایر حشرات تغذیه می کنند

مارمولک های خانگی اغلب حشراتی که کوچکتر از خودشان باشند را می خورند و نوع حشره ای که برای خوردن انتخاب می کنند بستگی به اندازه بدن خودشان دارد. با اینکه مارمولک ها از نظر انتقال بیماری ها به انسان نسبت به سایر آفات خانگی، بی خطر هستند، می توانند حشراتی را بخورند که حامل بیماری ها و ویروس های خطرناکی بوده و در نتیجه مدفوع و فضولات مارمولک ها را مستعد انتشار بسیاری از بیماری ها کند. به ویژه اینکه مارمولک ها می توانند در جای جای خانه، به راحتی پنهان شوند.

  • حشرات بالدار

در کنار حشرات بدون بال، مارمولک ها حشرات بالدار را هم برای تغذیه، شکار می کنند.
حشراتی نظیر:

  • پشه
  • مگس
  • موریانه های بالدار
  • مورچه های بالدار
  • جیرجیرک ها

چون مارمولک ها می توانند بخاطر توانایی چسبیدن و بالا رفتن از دیوار، از سطح عمودی بالا بروند، قادر هستند که حشرات بالدار را بگیرند، مخصوصاً حشراتی که نزدیک به منبع نور و چراغ ها پرواز می کنند.

حشرات نزدیک به لامپ از دلایل جذب مارمولک ها به خانه هستند

  • میوه ها و گیاهان

مارمولک ها فقط حشره نمی خورند بلکه از میوه ها و گیاهان نیز تغذیه می کنند. برخی مارمولک ها مثل مارمولک ریش دار، سبزیجات و سایر گیاهان را هم به عنوان جایگزینی برای حشرات می خورند. مارمولک های گیاه خوار برای کسانی که باغچه دارند می توانند دردسر ساز باشند، مخصوصا که جمعیت آن ها افزایش پیدا کرده و تعداد زیادی مارمولک شروع به خوردن گیاهان باغچه شما می کنند. کاهش تعداد حشرات در محیط اطراف شما یکی از راه های کاهش مارمولک ها و وارد نشدن آن ها به باغچه شما خواهد بود.

برخی مارمولک ها به خوردن میوه ها و ناخنک زدن به آن ها معروف هستند که خطر جدی برای سلامت افرادی که از این میوه ها می خورند درست می کند. زیرا مارمولک ها حامل باکتری هایی مانند سالمونلا بر روی پوست خود بوده و باعث می شوند که انسان ها، به سالمونلا آلوده گردند و دچار مسمومیت غذایی شوند.

روی بدن برخی مارمولک ها، باکتری سالمونلا وجود دارد

مارمولک ها با خوردن میوه ها، هم تغذیه می کنند و هم اینکه آب مورد نیاز بدن خود را به دست می آورند و ضمن اینکه جایگزین خوبی برای حشرات هم هستند. اگر خانه شما پر از مارمولک شده، حتما میوه های خود را در یخچال نگه دارید که ایده خوبی برای جلوگیری از مارمولک ها برای آلوده کردن میوه هاست.

  • آب

مشابه اکثر خزندگان، مارمولک ها هم برای اینکه زنده بمانند به آب نیاز دارند. آب دو سوم وزن بدن مارمولک ها و دوزیستان را تشکیل داده و به عنصری بسیار ضروری برای سلامت آن ها تبدیل شده است. خانه ای که آب، غذا و پناهگاه خوبی داشته باشد قطعاً مارمولک ها را به سمت خود جذب می کند. موارد زیر از دلایل جذب مارمولک هستند:

  • آب از لوله هایی که نشتی دارند
  • آب راکدی که در حوضچه های کوچک آب وجود دارند
  • آبی که از سینک آشپزخانه جاری می شود

انواع مختلف مارمولک ها نیاز به مقدار متفاوتی از آب دارند.
از نشتی لوله ها در اطراف خانه جلوگیری کرده و فوراً آب ریخته شده روی سطح مثل سنگ روی کابینت، کفپوش و غیره را جمع کنید.

دلایل پیشگیری از ورود مارمولک ها به خانه

به دلیل اینکه ممکن است مارمولک های موجود در خانه، ناگهان از سقف به پایین بیافتند، بسیاری از افراد، فوبیای مارمولک دارند و به همین دلیل وقتی مارمولک ها را در خانه می بینند شرایط بسیار استرس زایی را تجربه می کنند. با وجود اینکه مارمولک ها با تغذیه از انواع حشرات بالدار و بدون بال، از افزایش سایر آفات و حشرات در خانه جلوگیری می کنند، اما وقتی از دیوار بالا رفته و به سقف می چسبند می توانند خطر آفرین باشند چرا که ممکن است روی هر جایی و حتی در غذا بیفتند و مشکلات زیادی ایجاد کنند.

ضمن اینکه این موجودات در هر جایی فضولات خود را دفع می کنند.
فضولات آن ها نیز علاوه بر اینکه می تواند منبع آلودگی باشد، روی فرش، دیوار و سقف لکه ایجاد می کنند. این قبیل مشکلات باعث می شود بسیاری از افراد از وجود این آفات در خانه اظهار ناراحتی کرده و در صدد دفع آن ها از خانه بوده و راه های متعددی برای پیشگیری از ورود مجدد مارمولک ها به خانه را امتحان کنند.

راه های جذب و ورود مارمولک به خانه را مسدود کنید

اجازه ورود مارمولک ها را به داخل خانه ندهید

درزگیری ترک ها و شکاف ها از ورود مارمولک ها به داخل خانه جلوگیری می کند. از طریق انجام روش های زیر جلوی ورود مارمولک ها را به داخل خانه بگیرید.

  • درزبندی شکاف ها
  • اضافه کردن توری به درب و پنجره
  • بررسی مرتب تهویه ها در قسمت های مختلف خانه

تمیز کردن خانه و ممانعت از جمع شدن وسایل بی استفاده در انباری و برخی اتاق های خانه، از روش های ساده دیگر برای جلوگیری از مخفی شدن مارمولک در خانه است. بهتر است همیشه در انباری، گاراژ و گوشه های شلوغ حیاط و باغچه از سموم قوی و دافع مارمولک استفاده کنید. استفاده از سموم دافع یک روش پیشگیرانه و هوشمندانه است. زیرا به این ترتیب از ورود مارمولک به خانه و تولید مثل و افزایش جمعیت آن ها پیشگیری خواهید نمود.

قبل از اینکه مارمولک ها تکثیر پیدا کنند، آن ها را نابود کنید

اینکه یک یا دو مارمولک در اطراف خانه داشته باشید، وضعیت خطرناکی نخواهد بود.
وجود مارمولک ها در خانه زمانی مشکل ساز خواهد شد که مارمولک ها شروع به تکثیر کنند. زیرا مارمولک ها در هر دوره تولید مثل می توانند تا ۲۰ تخم تولید کنند. این اتفاق زمانی خواهد افتاد که مارمولک ها جای مناسبی برای پنهان شدن در خانه پیدا کرده و به حشرات دیگر برای تغذیه از آن ها دسترسی دارند. با اطلاع از دلایل جذب مارمولک به خانه، این عوامل را از بین ببرید و برای پیشگیری از ورود مارمولک ها به خانه از سموم تخصصی دفع مارمولک استفاده کنید. به این ترتیب هرگز، هیچ مارمولکی خانه شما را محل امنی برای زندگی نخواهد دید.

 

نظر خود را بنویسید

فوبیای مارمولک
فوبیای مارمولک

ترس از مار ها و مارمولک ها  هرپتوفوبیا چیست؟ هرپتوفوبیا ترس از خزندگان است. فوبیای مارمولک نیز در این دسته قرار می گیرد. افراد دارای هرپتوفوبیا معمولاً از خزندگانی مانند مارمولک ها و مارها می ترسند. ولی ممکن است از سایر خزندگان مانند لاک پشت ها، تمساح ها و کروکودیل ها نیز ترس داشته باشند. […]

قطع شدن دم در مارمولک ها
قطع شدن دم مارمولک ها

مارمولک ها چگونه دم خود را قطع می کنند؟ از نظر بسیاری از افراد، قطع شدن دم مارمولک پدیده و امری عجیب است. در بدن مارمولک ها در پی احساس تهدید و خطر، استرس، عفونت و بیماری، قرارگیری تحت رفتار خشن سایر مارمولک ها و … نوعی مکانیسم دفاعی فعال می شود که به آن […]

پوست مارمولک ها
خصوصیات پوست مارمولک ها

مارمولک ها جزو متنوع ترین و جالب ترین گروه خزندگان هستند. پوست مارمولک ها یکی از مواردی است که در این جذابیت و تنوع در مارمولک ها نقش مهمی بازی می کند. این اندام در مارمولک ها به تنهایی، تفاوت ها و مکانیسم های مختلف و …

روش های خانگی دفع مارمولک
روش خانگی دفع مارمولک

روش های خانگی دفع مارمولک ها روش های غیر کشنده، ساده، کم هزینه و غیر مضری هستند که بدون هیچ گونه آسیبی تنها سبب دفع مارمولک ها از محیط خانه خواهند شد.

حقایق عجیب درباره مارمولک ها
آنچه درباره مارمولک ها نمی دانید!

ساختار بدن مارمولک ها، معجزه تکامل است. این موجودات عجیب و غریب و گاهی با نمک، بیش از ۵۰۰۰ گونه دارند که از بیش از ۲۰۰ میلیون سال پیش در این سیاره زندگی می کردند. ویژگی ها و توانایی های خاص این موجودات، از آن ها خزندگانی متفاوت و خاص ساخته است. اما …

سفارش سم از طریق: