مارمولک از دسته خزندگانی است که از آن به عنوان حیوان خانگی نیز با استقبال زیادی مواجه شده است. در این بین برای افراد مبتدی گونه هایی وجود دارند که بسیار مناسبتر از سایر گونه های مارمولک است. در این مطلب به معرفی انواع گونه های مارمولک به عنوان حیوان خانگی، عمر مارمولک ها و روش های مراقبت از آن ها پرداخته شده است.

” وقتی مارمولک را به عنوان حیوان خانگی انتخاب می کنید، اطلاع داشتن از اینکه مارمولک ها تا چقدر زنده می مانند، بسیار حائز اهمیت است. بسیاری از مارمولک ها طول عمر زیادی دارند اما به طور کلی میزان طول عمر آن ها اساساً به این بستگی دارد که نیازهای این موجودات را تا چه اندازه رفع می کنید. “

شکل ظاهری و طول عمر برخی مارمولک ها باعث می شود آن ها به عنوان حیوان خانگی مورد استقبال قرار بگیرند

عمر مارمولک ها چقدر است؟

جواب این سوال که مارمولک ها چقدر عمر می کنند، برای دو دسته از افراد اهمیت دارد.

  • افرادی که از وجود مارمولک در خانه وحشت دارند!
  • افرادی که قصد دارند از مارمولک به عنوان حیوان خانگی مراقبت کنند!

در هر صورت وقتی از مارمولک ها به عنوان حیوان خانگی مراقبت شود، عمر آن ها بیشتر از حالتی است که در حیات وحش زندگی کنند.

آیا تلاش برای نگهداری مارمولک‌ ارزش دارد؟

مارمولک ها تعامل و ارتباط زیادی با انسان ها دارند و همین امر برای بسیاری از افراد تعجب برانگیز است.
مارمولک ها ویژگی های خاصی داشته و ارتباطی واقعی با صاحب خود برقرار می کنند. این موجودات چهره و صدای صاحبان خود را به خاطر می سپارند و اغلب موقعی که غذا بخواهند، جلوی تراریوم (محفظه شیشه ای مخصوص نگهداری مارمولک) قرار می گیرند یا اینکه به بیرون می آیند و به صاحب خود می چسبند. حتی مثل سگ یا گربه می توانند اسم خود را یاد گرفته و با نام بردن اسمشان جلو بیایند.

آیا مارمولک‌ ها به مدت طولانی زنده می مانند؟

شاید وقتی به دنبال پیدا کردن جواب این سؤال باشید که مارمولک ها چقدر عمر می کنند، جواب آن مقداری ناراحت کننده باشد چون صرفاً نمی توان انتظار داشت که با قرار دادن مارمولک در یک محفظه شیشه ای با دکور تزئیناتی یا رژیم غذایی مقوی خیلی عمر کند. به همین دلیل، با اینکه مارمولک ها موجودات شگفت انگیزی هستند، باید در ساخت محفظه مراقبت از آن ها و همچنین درک دقیق نیازهای آن ها دقت بیشتری به خرج داد. به همین دلیل حتما نسبت به زیستگاه طبیعی مارمولک شناخت پیدا کنید تا بتوانید دقیقا مشابه آن را در خانه بسازید. در واقع شناخت مارمولک ها و پاسخ به این سوال که مارمولک ها چگونه جانورانی هستند در مراقبت از مارمولک های خانگی به شما کمک زیادی خواهد کرد.

مارمولک ها عمری طولانی دارند

چه عواملی بر طول عمر مارمولک ها مؤثر هستند؟

مارمولک ها چقدر عمر می کنند؟
در حالت کلی وقتی مارمولک به عنوان حیوان خانگی نگهداری می شود نسبت به موقعی که در حیات وحش زندگی می کند، عمر طولانی تری خواهد داشت.
مهمترین دلایل افزایش طول عمر مارمولک ها به عنوان حیوان خانگی عبارتند از:

  • وجود مراقبت هایی ویژه از سیستم دامپزشکی
  • تغذیه بهتر
  • عدم صرف انرژی زیاد برای مبارزه با شکارچیان

در صورت نگهداری از مارمولک به عنوان حیوان خانگی، نباید از مراقبت دقیق آن ها غافل شد، زیرا این مراقبت ها، عامل کلیدی و مهمی در طول عمر زیاد مارمولک های خانگی است.

عوامل زیادی در افزایش طول عمر مارمولک ها مؤثر هستند

این موجودات دمای بدن خود را براساس دمای محیط تنظیم می کنند.
ساخت محیطی گرم و سرد در تراریوم، برای مارمولک ها ضروری است. تأمین نور فرابنفش یا UV نیز برای مارمولک ها حیاتی است چون بدون آن، مارمولک ها امکان متابولیزه کردن کلسیم را در رژیم غذایی خود ندارند و در نتیجه مریض شده و می میرند. مواد غذایی مکمل و ویتامین ها هم برای سلامتی و طول عمر این موجودات، اهمیت خاصی دارد.

برخی مارمولک ها می توانند بیش از ۱۰۰ سال زنده بمانند!

بهترین مارمولک ها برای افراد مبتدی

با توجه به اینکه مارمولک های مختلف، زیبا و هیجان انگیزی وجود دارند تا از بین آن ها یک مورد را انتخاب کنید، اما برای نگه داری یک مارمولک، چه عواملی را باید مد نظر گرفت؟ برای افراد مبتدی، بهترین گونه هایی که می توان از آن ها به عنوان حیوان خانگی نگهداری کرد عبارتند از:

  • گکوی مژه دار
  • سقنقور زبان آبی
  • اژدهای ریش دار
  • گکوی پلنگی

دلیل انتخاب این گونه مارمولک ها عبارتند از:

  • نگهداری از آن ها ساده است.
  • تهیه غذایی که می خورند آسان است.
  • اندازه خیلی بزرگی ندارند.
  • تعامل با آن ها هم ساده است.
  • ویژگی های ظاهری خاص دارند.

حتی با اینکه مراقبت از این مارمولک ها خیلی ساده است اما قبل از اینکه آن ها را وارد خانه کنید، تهیه مکانی برای زندگی این موجودات ضروری است. در تراریوم باید موارد زیر به خوبی تأمین شوند تا مارمولک رشد خوبی داشته و بر اثر کمبود ناشی از این شرایط به بیماری مبتلا نشود.
شرایط لازم برای نگهداری مارمولک ها:

  • گرمایش
  • نور رسانی مناسب
  • تغذیه کافی
  • رطوبت

این موارد باید قبل از اینکه مارمولک را داخل تراریوم قرار دهید، انجام گرفته باشد. اگر مارمولکی را خریداری کنید اما از قبل هیچ فکری در مورد تأمین جای مناسب نکرده باشید، سلامتی آن را به خطر خواهید انداخت.

گرما، نور، رطوبت و تغذیه مناسب از مهمترین دلایل افزایش عمر مارمولک ها است

گکوی مژه دار

گکوهای مژه دار در رنگ های مختلف وجود دارند
ویژگی شاخص آن ها، مژه ای حاشیه ای است که از چشم های آن ها شروع شده و تا قسمت پشت بدن آن ها ادامه پیدا می کند. طول بدن آن ها از پوزه تا دم حدود ۲۰ سانتیمتر بوده و معمولاً ۲۰ سال هم عمر می کنند. اگر گکوی جوان را در قفسی که خیلی بزرگ باشد قرار دهید، به آن استرس وارد شده و غذا نمی خورد. عامل تهدید بعدی در طول عمر این موجود، دمای محیط است به نحوی که اگر به مدت طولانی در دمای بالای ۲۶ درجه سانتیگراد قرار بگیرند، کشنده خواهد بود.

طول عمر مارمولک های مژه دار به بیست سال می رسد

سقنقور زبان آبی

همانطور که از اسم این جانور مشخص است، این مارمولک زبان آبی طویلی دارد.
این مارمولک از زبان آبی رنگ خود به عنوان مکانیسم دفاعی برای دفع کردن شکارچیان استفاده می کند. حقیقت حیرت انگیز دیگری که در مورد این جانور وجود دارد این است که می توانند موقعی که مورد حمله قرار می گیرند، دم خود را قطع کنند تا سریعتر فرار کنند. این موجودات بین ۴۵ تا ۶۰ سانتیمتر طول داشته و می توانند حدود ۲۰ سال زندگی کنند. توجه داشته باشید که اگر قصد نگهداری از دو سقنقور زبان آبی داشته باشید، مکان مخصوص به خود را برای نگهداری نیاز دارند چون برای کسب قلمرو با یکدیگر می جنگند و اصلا نمی توانند در یک مکان قرار بگیرند.

اژدهای ریش دار

مارمولک اژدهای ریش دار، موجودی کاملاً سازگار و رام شدنی است.
اژدهای ریش دار بین ۳۰ تا ۶۰ سانتیمتر طول داشته و تا ۱۵ سال عمر می کند. البته برای رسیدن به این سن، باید به خوبی از آن مراقبت شود. منظور از مراقبت صحیح از اژدهای ریش دار یعنی غوطه ور کردن در آب ولرم به صورت هفتگی و تأمین نور UVB است. بدون این اقدامات، اژدهای ریش دار، دچار بیماری متابولیک استخوانی شده که منجر به دفرمه شدن بدن و مرگ خواهد شد.

گکوهای پلنگی

این موجودات کوچک بامزه در رنگ های مختلف وجود دارند.
طول آن ها از ۱۷.۵ شروع شده  و ممکن است به ۲۵ سانتیمتر هم برسد. طول عمر این مارمولک ها به ۲۰ سال هم می رسد و حمل آن ها بسیار راحت است. می توانید با اضافه کردن نورپردازی به محل زندگی این نوع مارمولک، از نوع UVA/UVB به بهبود سلامت گکو پلنگی کمک کرد، چرا که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن آن ها می شود و از ابتلا آن ها به انواع بیماری های مارمولک پیشگیری می کند. گکوهای پلنگی در صورتی که رژیم غذایی سالمی داشته باشند، تا ۱۰۰ سال و حتی بیشتر نیز عمر می کنند. رژیم غذایی سالم برای مارمولک ها به ویژه گکوی پلنگی، عبارتند از:

  • وجود انواع حشرات در رژیم
  • وجود وعده های غذایی مورد علاقه مارمولک مانند برخی میوه و سبزیجات
  • وجود کلسیم

این مارمولک ها، گونه هایی هستند که برخی از افراد تمایل دارند از آن ها به عنوان حیوان خانگی مراقبت کنند. اماهمانطور که در ابتدا نیز گفته شد، برخی افراد از مارمولک ها وحشت دارند و در تلاش هستند تا آن ها را به هر طریقی از بین ببرند. بهترین راه از بین بردن مارمولک ها در خانه استفاده از سموم تخصصی دفع مارمولک است.

 

نظر خود را بنویسید

فوبیای مارمولک
فوبیای مارمولک

ترس از مار ها و مارمولک ها  هرپتوفوبیا چیست؟ هرپتوفوبیا ترس از خزندگان است. فوبیای مارمولک نیز در این دسته قرار می گیرد. افراد دارای هرپتوفوبیا معمولاً از خزندگانی مانند مارمولک ها و مارها می ترسند. ولی ممکن است از سایر خزندگان مانند لاک پشت ها، تمساح ها و کروکودیل ها نیز ترس داشته باشند. […]

قطع شدن دم در مارمولک ها
قطع شدن دم مارمولک ها

مارمولک ها چگونه دم خود را قطع می کنند؟ از نظر بسیاری از افراد، قطع شدن دم مارمولک پدیده و امری عجیب است. در بدن مارمولک ها در پی احساس تهدید و خطر، استرس، عفونت و بیماری، قرارگیری تحت رفتار خشن سایر مارمولک ها و … نوعی مکانیسم دفاعی فعال می شود که به آن […]

دلایل جذب مارمولک به خانه
مهمترین دلایل جذب مارمولک ها به خانه

عوامل مختلفی هستند که می توانند باعث جذب و تحریک مارمولک ها برای ورود به داخل خانه شوند که از جمله آن ها می توان به وجود انواع حشرات بدون بال و بالدار، میوه ها، آب و غیره اشاره کرد. آشنایی با این عوامل جذب کننده مارمولک به خانه …

پوست مارمولک ها
خصوصیات پوست مارمولک ها

مارمولک ها جزو متنوع ترین و جالب ترین گروه خزندگان هستند. پوست مارمولک ها یکی از مواردی است که در این جذابیت و تنوع در مارمولک ها نقش مهمی بازی می کند. این اندام در مارمولک ها به تنهایی، تفاوت ها و مکانیسم های مختلف و …

روش های خانگی دفع مارمولک
روش خانگی دفع مارمولک

روش های خانگی دفع مارمولک ها روش های غیر کشنده، ساده، کم هزینه و غیر مضری هستند که بدون هیچ گونه آسیبی تنها سبب دفع مارمولک ها از محیط خانه خواهند شد.