” مارمولک ها موجودات مزاحمی هستند که شاید سمی نباشند و یا مانند سایر آفات، بیماری های کشنده ای را منتقل نکنند اما به دلیل رشد سریع جمعیت آن ها، اگر در یک خانه موفق به تخمگذاری شوند، در مدت زمانی کوتاه به مشکلی جدی تبدیل خواهند شد. به همین دلیل با آگاهی از اینکه مارمولک ها چقدر تخم می گذارند، کجا تخم می گذارند و لانه سازی مارمولک ها کجاست، می توانید سریعتر خود را از شر این موجودات، خلاص کنید. “

همه مارمولک ها تخم گذار هستند؟

بسیاری از مارمولک ها تخم گذاری می کنند! در حالیکه برخی از گونه های مارمولک، به صورت زنده زایی تولید مثل انجام می دهند. به عنوان مثال مارمولک های یقه دار بین ۸ تا ۲۳ تخم می گذارند اما برخی از مارمولک های شن زی، زنده زایی می کنند.
دوران بارداری مارمولک ها تا زمان تخمگذاری ۱۲ ماه است.

تخم گذاری مارمولک و زنده زایی مارمولک

بسیاری از بچه مارمولک ها از زمان تولد مستقل هستند و می توانند بدون کمک والدین، راه بروند، بدوند و به تنهایی تغذیه کنند. رسیدن به بلوغ در مارمولک های جوان بسته به نوع گونه ها بین ۱۸ ماه تا ۷ سال طول می کشد. برخی مارمولک ها تا ۵۰ سال هم می توانند عمر کنند.

مارمولک ها، به ویژه مارمولک های خانگی یا گکوها، یکی از معدود موجودات مزاحم خانگی هستند که هیچ خطر یا آسیبی برای انسان ها ندارند؛ نه مانند سوسک، پشه و مگس بیماری های کشنده را انتقال می دهند و نه گاز می گیرند و نه مانند ساس ها، خون انسان را می مکند.

برخی مارمولک ها تا ۵۰ سال عمر می کنند

اما حتی اگر هیچ آسیب مستقیمی هم به ما وارد نکنند، گاهی اوقات باکتری های سالمونلا را بر روی پوست خود حمل می کنند که برای انسان ها مضر هستند. به همین دلیل، محدود کردن و کنترل کردن تعداد گکوهای خانگی بسیار مهم است و یکی از روش هایی که می توانید چنین کاری انجام دهید این است که بدانید مارمولک ها کجا تخمگذاری می کنند؟ تا آن ها را از بین ببرید.

تولید مثل و تخمگذاری مارمولک‌ ها

فرآیند تخم گذاری مارمولک به شرح زیر است:

مارمولک ها هر بار تا ۲۰ عدد تخم می گذارند. آن ها تخم های خود را به شکل دسته ای قرار می دهند. به همین خاطر است که در هر فصل جمعیت آن ها رشد می کند. در اوایل بهار، اکثر گونه های مارمولک شروع به جفت گیری می کنند. ماده ها نرهایی را که قوی تر و بزرگتر باشند ترجیح می دهند. حتی وجود انگل روی بدن مارمولک نر، در انتخاب شدن آن توسط ماده تأثیر گذار است. بهتر است مارمولک های نر روی بدن خود چندین انگل داشته باشند تا از مارمولک های تازه متولد شده در برابر خطرات محیطی در طی ۱۱ هفته (مدت زمان تبدیل تخم تا تولد) محافظت کنند.

مارمولک های ماده دو تا سه دسته تخم در فصل تولیدمثل، تخمگذاری می کنند.
این حجم زیاد تخم ها باعث شده که جمعیت مارمولک ها با وجود شرایط بسیار سخت محیطی و همچنین شکار شدن توسط سایر حیوانات همچنان به رشد خود ادامه دهد. این یعنی افرادی که در خانه هایشان با مشکل آلودگی مارمولک مواجه هستند باید لانه های محل تخم گذاری مارمولک ها را پیدا کرده و از بین ببرند.

مارمولک ها کجا تخم می گذارند؟

مارمولک ها تخم های خود را در هر جایی که تاریک و مرطوب باشد، قرار می دهند.
مکان هایی نظیر:

  • زیر تخته ها
  • زیر هیزم و چوب
  • زیر گلدان
  • انباری
  • بالکن
  • حیاط خلوت
  • کناره های دیوار

حتی مکان های لانه سازی و تخمگذاری مارمولک ها را می توان زیر درختچه ها و در نواحی که سبزه های بلند وجود دارند، نیز پیدا کرد.

تخم گذاری مارمولک در محیط های تاریک و مرطوب

مارمولک های ماده ای که جوانتر و کوچکتر هستند نسبت به ماده هایی که عمر بیشتری داشته و جثه بزرگتری نیز دارند، تخم های کمتری می گذارند و مارمولک هایی که تجربه کافی دارند می توانند به شکل غریزی مکان های لانه سازی امن تری را انتخاب کنند.زمانی که مکان مورد نظر انتخاب می شود، ماده ها شروع به کندن سوراخ و چاله می کنند تا به دقت تخم ها را در خاک مخفی کنند. بچه مارمولک ها در اواسط فصل بهار تا اواسط فصل تابستان، سر از تخم بیرون می آورند ولی حدود ۴۰% از آن ها به مرحله بلوغ نمی رسند و می میرند.

مارمولک ها می توانند، هر بار تا ۲۰ عدد تخم بگذارند

شکارچیان طبیعی تخم مارمولک ها

برخی حیوانات می توانند به راحتی محل زندگی و لانه مارمولک ها را بو بکشند و تخم های آن ها را از زمین بیرون بیاورند. این موجودات بیماری هایی مثل هاری یا ژیاردیا را به انسان ها منتقل می کنند و در مدفوعشان نیز انگل های زیادی وجود دارد. مارمولک هایی که تازه به دنیا آمده اند برای برخی موجودات، یک لقمه خوشمزه محسوب می شوند. موجوداتی نظیر:

  • انواع مارها
  • سمورها
  • گرگ های صحرایی (کایوت ها)
  • روباه ها
  • پرندگان

تخم های مارمولک را در کجای خانه می توان یافت؟

۱. زیر زمین را چک کنید

زیرزمین مرطوب و بهم ریخته مکانی مناسب برای تخمگذاری مارمولک ماده است.
مارمولک ها تخم های خود را به صورت دسته ای می گذارند و در هر دسته حدود ۲۰ تخم وجود دارد. در یک فصل جفتگیری، مارمولک ماده دو تا سه دسته تخم می گذارد. زمانی که این تعداد مارمولک از تخم بیرون بیایند مشکلی جدی در خانه ایجاد خواهند کرد.

یک روش برای جلوگیری از ازدحام جمعیت بیش از حد مارمولک ها، خلوت کردن زیرزمین و خشک نگه داشتن محیط آن است. زیرا مارمولک ها ترجیح می دهند در مکان های مرطوب و دور از دسترس اطراف خانه تخمگذاری کنند. همچنین، سوراخ ها و شکاف هایی که احتمال ورود مارمولک ها  از بیرون به داخل خانه وجود دارد را نیز درز بندی و مسدود کنید.

مکان های مرطوب و بهم ریخته، بهترین مکان برای تخمگذاری مارمولک ها است

۲. کابینت زیر سینک را چک کنید

کابینت زیر سینک مکان دیگری است که مارمولک ها در آنجا لانه سازی می کنند.
کابینت های زیر سینک رطوبت زیادی دارند که به دلیل عبور آب از داخل لوله ها است. دو عامل در جذب مارمولک ها به کابینت زیر سینک مؤثر است.

  • وجود سایر حشرات، به عنوان عامل تغذیه ای مارمولک ها
  • رطوبت زیاد، مارمولک ها را به خود جذب می کند

حدود ۴۰ تا ۶۰ روز طول می کشد که مارمولک ها از تخم بیرون بیایند.
حداقل ۱ سال نیز زمان می برد که به بلوغ رسیده و جفتگیری کنند. به همین دلیل تمیز کردن و چک کردن منظم کابینت زیر سینک آشپزخانه به شما اطمینان می دهد که هیچ مارمولکی در آنجا وجود ندارد و تمیز کردن نواحی اطراف آن از سایر آفات نیز مارمولک ماده را به سمت خود جلب نمی کند.

از رایج ترین مکان های تخم گذاری مارمولک ها می توان به پشت قفسه کتاب و سینک ظرفشویی اشاره کرد

۳. پشت قفسه های کتاب را بررسی کنید

قبل از اینکه مارمولک شروع به تخمگذاری کند، به دنبال جای مخفی مناسبی می گردد که احتمال پیدا شدن تخم های آن ها توسط شکارچیان و دشمنان از جمله انسان کمتر شود. مکان های مخفی مثل پشت قفسه های کتاب یا کمدها، مناسبترین مکان برای مارمولک های والد است تا بتوانند لانه سازی کنند چرا که میزان فعالیت در این نواحی بسیار کم بوده یا اصلاً فعالیتی وجود ندارد. وقتی دائماً نواحی مخفی اطراف خانه را چک کنید اجازه پیدا کردن مکان مناسب برای لانه سازی به مارمولک ها در داخل خانه داده نخواهد شد. از جمله مکان های مورد علاقه مارمولک ها می توان به موارد زیر اشاره کرد که باید این مکان ها را نیز همیشه بررسی کنید.

  • مکان های بسته بندی روزنامه
  • محل نگه داری کتاب
  • کابینت های آشپزخانه

چه زمانی از سم ضد مارمولک‌ برای کنترل فعالیت و جمعیت آن ها استفاده کنیم؟

اینکه تعدادی مارمولک در خانه داشته باشید شاید بی خطر باشد! اما جمعیت مارمولک ها به سرعت رشد کرده و قبل از اینکه حتی متوجه شوید به یک مشکل آلودگی جدی تبدیل می شوند. قطعا تمیز کردن نواحی که مارمولک ها احتمالاً در آن قسمت ها لانه سازی کرده اند از بروز آلودگی بیشتر جلوگیری خواهد کرد، اما استفاده از سموم قوی و کشنده مارمولک می تواند خانه شما را از شر مارمولک ها و سایر موجودات مزاحم خلاص کند.
استفاده از این سموم تخصصی، گزینه ای هوشمندانه و ایمن است.

 

نظر خود را بنویسید

  1. فریده عباسی

    چند وقت یه بار دو سه تا مارمولک کوچک تو حمام یا آشپزخانه یا اتاق خواب میبینم با جارو برقی میگیرمشون ولی الان چند وقت است حشره سیاه رنگ کوچک تو آشپزخونه میبینم نگرانم که نکنه معمولا تخم گذاشتن البته زیر سینک ظرفشویی کلی از این حشرات مشکی رنگ بودن که با جارو برقی تمیز کردم و کلی هم پیف پاف زدم الان هم کم وبیش تو آشپزخونه میبینم چیکار باید بکنم

  2. ندا

    وقتی 1بچه مارمولک میبینین مطمئن باشین چندتا دیگه هم پیداشون میشه :(((
    من یک سال نمیشه کابینت هامو نو کردم و کل خونه رو بازسازی کردم ولی الان 2روزه 3تا بچه مارمولک دیدم!!!!
    با ایییییین همه سمپاشی های گاه گدارم!
    بدبختی اینه مثل سوسک برام چندش نیست، از سوسک میترسم.. میبینم سکته میکنم. و این 2،3 بار که گرفتم، دلم به بچگی و اون طرز نگاه کردن مظلومشون میسوزه.. خدا منو ببخشه بیگناه دارم میکشمشون

فوبیای مارمولک
فوبیای مارمولک

ترس از مار ها و مارمولک ها  هرپتوفوبیا چیست؟ هرپتوفوبیا ترس از خزندگان است. فوبیای مارمولک نیز در این دسته قرار می گیرد. افراد دارای هرپتوفوبیا معمولاً از خزندگانی مانند مارمولک ها و مارها می ترسند. ولی ممکن است از سایر خزندگان مانند لاک پشت ها، تمساح ها و کروکودیل ها نیز ترس داشته باشند. […]

قطع شدن دم در مارمولک ها
قطع شدن دم مارمولک ها

مارمولک ها چگونه دم خود را قطع می کنند؟ از نظر بسیاری از افراد، قطع شدن دم مارمولک پدیده و امری عجیب است. در بدن مارمولک ها در پی احساس تهدید و خطر، استرس، عفونت و بیماری، قرارگیری تحت رفتار خشن سایر مارمولک ها و … نوعی مکانیسم دفاعی فعال می شود که به آن […]

دلایل جذب مارمولک به خانه
مهمترین دلایل جذب مارمولک ها به خانه

عوامل مختلفی هستند که می توانند باعث جذب و تحریک مارمولک ها برای ورود به داخل خانه شوند که از جمله آن ها می توان به وجود انواع حشرات بدون بال و بالدار، میوه ها، آب و غیره اشاره کرد. آشنایی با این عوامل جذب کننده مارمولک به خانه …

پوست مارمولک ها
خصوصیات پوست مارمولک ها

مارمولک ها جزو متنوع ترین و جالب ترین گروه خزندگان هستند. پوست مارمولک ها یکی از مواردی است که در این جذابیت و تنوع در مارمولک ها نقش مهمی بازی می کند. این اندام در مارمولک ها به تنهایی، تفاوت ها و مکانیسم های مختلف و …

روش های خانگی دفع مارمولک
روش خانگی دفع مارمولک

روش های خانگی دفع مارمولک ها روش های غیر کشنده، ساده، کم هزینه و غیر مضری هستند که بدون هیچ گونه آسیبی تنها سبب دفع مارمولک ها از محیط خانه خواهند شد.