کشف بقایای مارمولک در تابوت های ۲۵۰۰ ساله مصر باستان

قدمت اصلی مارمولک ها به صدها میلیون سال قبل بر می گردد. کشف فسیل های متفاوتی در سراسر جهان، دانشمندان را به این نتیجه رسانده که مارمولک ها از حدود ۲۰۰ میلیون سال قبل در جهان می زیسته اند. در این مقاله به بررسی کشف بقایای مارمولک در تابوت های ۲۵۰۰ سال پیش پرداخته شده است. اینکه چگونه قابل رؤیت شده اند و چرا درون تابوت های مخصوصی قرار داده شده اند؟

آیا تابوت ها نشان دهنده قدمت مارمولک ها هستند؟

پس از کشف تابوت هایی با اشکال مارماهی و مارمولک محققان در مورد اینکه چه چیزی درون این تابوت ها قرار دارند بسیار کنجکاو شدند. محققان موزه بریتانیا به این نتیجه رسیدند که برای بررسی داخل جعبه های فلزی مهر و موم شده مصر باستان، بدون آسیب رساندن به آثار، از توموگرافی نوترونی استفاده کنند.

روش مشاهده درون تابوت های مارمولک‌

دانشمندان برای مشاهده ۶ تابوت حیوانات ۲۵۰۰ ساله مصری، از یک روش تصویربرداری مبتکرانه استفاده کرده اند. این کار بدون باز کردن تابوت ها یا آسیب رساندن به آنها انجام می شود.

محققان،گزارش دادند که با “مشاهده” غیرتهاجمی داخل جعبه های فلزی با استفاده از توموگرافی نوترونی، بقایای مارمولک ها و تکه هایی از پارچه را یافتند که احتمالاً زمانی دور بدن کوچک آنها پیچیده شده اند.

قدمت مارمولک

توموگرافی نوترونی چیست؟

توموگرافی نوترونی ارسال پرتوهای نوترون به داخل یک شیء، برای به وجود آوردن یک تصویر دو بعدی یا سه بعدی را در بر دارد. دانشمندان براساس چگونگی پراکنده شدن یا جذب نوترون ها، می توانند تصویری از ماده آلی داخل آن شیء،به وجود آورند. این روش بسیار مفید و غیرتهاجمی، برای مطالعه اشیاء شکننده، ظریف و اشیاء قدیمی که باز کردن آنها دشوار است، مانند یک آویز ۸۰۰ ساله قرون وسطایی که از استخوان های ریزساخته شده، بکار می رود.

چه چیزی در تابوت های مارمولک وجود داشت؟

روی تابوت‌های مهر و موم شده ای که از مس ساخته شده بودند، حلقه‌ها و مجسمه‌های مارماهی، مار کبری و مارمولک وجود داشت. این علائم روی تابوت ها باعث شد، محققان به این باور برسند که ممکن است در داخل آنها، بقایای حیوانات یافت شود. در ابتدا، تیم تحقیقاتی از اشعه ایکس استفاده کردند، اما از آنجا که جعبه ها از فلز ساخته شده بودند،اشعه ایکس نتوانست جزئیات زیادی را نشان دهد.

تشخیص گونه مارمولک

در بررسی قدمت مارمولک می توان از زمان مومیایی شدن آن ها بهره گرفت. اما اینکه چه مارمولکی درون آنها وجود دارد باید بررسی های بیشتر و دقیق تری انجام داد. محققان با توموگرافی نوترونی توانستند، تصاویر استخوان‌ها، تکه های استخوانی و یک جمجمه کامل را نشان دهند که احتمالاً متعلق به مارمولک‌هایی از سرده مسالینا (Mesalina) است.
اگرچه آنها نتوانستند گونه دقیق مارمولک کشف شده را تعیین کنند.

تشخیص نوع مارمولک درون تابوت

مارمولک مسالینا

مارمولک های مسالینا خزندگان کوچک غالباً راه راه یا خالداری هستند که در شمال آفریقا زندگی می کنند.
دانیل اوفلین، محقق اصلی این مطالعه و دانشمند تصویربرداری اشعه ایکس در موزه بریتانیا، می گوید: احتمالاً این حیوانات به عنوان بخشی از “آیین ها و باورهای مذهبی که در هزاره اول قبل از میلاد رواج داشته اند” مومیایی شده اند. این حیوانات اغلب مظهر خدایان بودند یا به عنوان پیشکش استفاده می شدند. مارمولک ها، نیز مانند مارها و مارماهی ها، به خدایان خورشید و خالق مصر باستان مانند آتون و آمون مربوط بودند.

هنوز ابهاماتی در مورد علت و چگونگی مرگ موجودات، وجود دارد.
بر این اساس، محققان بیان می دارند که احتمال دارد که مصریان باستان مارمولک‌ها را قربانی کرده باشند، اما این احتمال نیز وجود دارد که آنها  پیشکشی برای خدایان باشند.

نظر خود را بنویسید

تنفر از مارمولک
دلایل تنفر از مارمولک

چرا برخی افراد از مارمولک ها متنفرند؟ مارمولک ها برای بسیاری از انسان ها خزندگانی چندش آور محسوب می شوند. اما این فقط ظاهر موضوع است. در این مقاله به بررسی دلایل تنفر انسان از مارمولک می پردازیم. آیا با بررسی موشکافانه تر رفتارهای مارمولک می توان آن ها را دوست داشت؟ مارمولک‌ها در مواجه […]

آناتومی چشم و گوش مارمولک
آناتومی چشم و گوش در مارمولک ها

مارمولک ها گروه بزرگی از خزندگان هستند که حدود ۶۰۰۰ گونه مختلف دارند. ویژگی های ظاهری در میان گونه های مختلف مارمولک در بیشتر مواقع بسیار به هم شبیه است اما در میان آن ها، گونه های متفاوت و خاصی نیز وجود دارد.

چرخه زندگی مارمولک
چرخه زندگی مارمولک

چرخه زندگی اغلب مارمولک ها، به شکل تخم آغاز می شود زیرا برخی از انواع مارمولک ها زنده زا هستند. الگوی تخم گذاری مارمولک نیز وابسته به گونه این خزنده است.

انواع گونه های مارمولک
انواع گونه های مارمولک

انواع گونه های مارمولک شناسایی شده در سیاره زمین بیش از هزاران گونه می باشد. ویژگی های ظاهری همچنین عادات و رفتار، عامل متمایز کننده آن ها از یکدیگر است.

روش های مختلف برای دفع مارمولک از خانه
روش های مختلف دفع مارمولک از خانه

وجود تعداد زیادی مارمولک در خانه و اطراف آن معضلی است که باید به سرعت حل شود. خوشبختانه روش های ساده و متعددی برای دفع مارمولک از خانه وجود دارد. شاید در ابتدا از بین بردن تعداد زیادی از مارمولک ها کار سختی به نظر برسد اما …

سفارش سم از طریق: