چگونه مارمولک ها را از خانه دفع کنیم؟

وجود تعداد زیادی مارمولک در خانه و اطراف آن معضلی است که باید به سرعت حل شود. خوشبختانه روش های متعددی برای دفع مارمولک از خانه وجود دارند. در این مطلب بهترین روش های دفع مارمولک ها آورده شده تا بدون کشتن آن ها و خیلی ساده تر از چیزی که تصورش را بکنید، از خانه دور شوند.

دفع مارمولک از خانه با روش های طبیعی و سایر راهکارها

مارمولک ها معمولاً در محیط های گرم و مرطوب یافت می شوند. به همین دلیل انواع مارمولک ها را می توان در نواحی گرمسیری و کویری یافت. آن ها در خانه نیز برای پنهان شدن، محیط های گرم و مرطوب را ترجیح می دهند.
در بسیاری از موارد، این موجودات را می توان در محیط های زیر نیز مشاهده کرد:

  • چسبیده به دیواره استخرهای شنا
  • باغچه هایی که آب باران در آن ها جمع می شود
  • اطراف استخرهای پرورش ماهی

برای دفع مارمولک ها از خانه باید مکان های اختفای آن ها را بیابید

وجود مارمولک ها در باغ های میوه و مزارع نیز محتمل است. زیرا در این مکان ها علاوه بر تغذیه از  انواع حشرات، مارمولک ها می توانند از میوه ها نیز تغذیه کنند. باغچه های کوچک خانه نیز از این قاعده مستثنی نیستند. مارمولک ها به محیط گرم و مرطوب باغچه جذب شده و در صورتی که راهی به خانه پیدا کنند، وارد خانه می شوند. در واقع مشکل ما با مارمولک دقیقاً از همین جا آغاز می شود. بیشتر مردم، به ویژه افرادی که در نواحی گرمسیری زندگی می کنند همیشه به دنبال راه حل هایی برای دفع مارمولک از خانه و یا کشتن آن ها هستند.

” برخی از افراد معتقدند مارمولک ها بی خطر بوده و حتی می توانند در کنترل آفاتی نظیر پشه، مگس و سوسک مؤثر واقع شوند و وجود آن ها در محیط زیست ضروری است. اما در صورتی که این آفات به داخل خانه راه پیدا کنند می توانند مسبب مشکلات زیادی باشند. روش هایی زیادی برای گرفتن مارمولک، عدم جذب مارمولک ها به خانه، دفع مارمولک ها از خانه و کشتن آن ها وجود دارد. “

روش های دفع مارمولک

مایع سفید کننده یا آب ژاول

روش های متعددی وجود دارند که می توان از آن ها برای دفع مارمولک استفاده کرد.
بسیاری از افرادی که از مارمولک می ترسند و یا از این موجودات تنفر دارند، از روش پاشیدن مایع سفید کننده روی مارمولک استفاده می کنند. پاشیدن مایع سفید کننده یا آب ژاول باعث ایجاد سوزش و مسمومیت در مارمولک ها شده و می تواند آن ها را بکشد. این ماده همچنین تخم مارمولک ها را از بین می برد. مارمولک موجود در تخم مارمولک در اثر نفوذ ماده سفید کننده به داخل تخم می میرد و هرگز از تخم بیرون نمی آید.

کاهش تعداد حشرات در خانه برابر است با کاهش جذب مارمولک به خانه

نفتالین

روش دیگری که برای دفع مارمولک ها از خانه ها و نواحی اطراف آن وجود دارد، استفاده از نفتالین است. نفتالین که به صورت گلوله های جامد و عمدتاً سفید رنگ در بازار یافت می شوند، از قدیم برای دفع بید از لباس و فرش استفاده می شده است. این ماده همچنان کاربردهای زیادی دارد که یکی از آن ها دفع مارمولک است. نفتالین می تواند برای انسان، حیوانات خانگی و محیط زیست، سمی باشد اما ماده ای مؤثر در دفع مارمولک ها محسوب می شود. بهتر است نفتالین را در قسمت های زیر قرار دهید تا اثر گذاری آن را به وضوح ببینید.

  • گوشه و کنار حیاط
  • انباری
  • کمد
  • کابینت

دفع مارمولک از خانه با استفاده از نفتالین

محلول لیمو، سرکه و فلفل

محلولی که برای محیط زیست و سلامتی شما خطر کمتری داشته و مقداری ضعیف تر از موارد قبلی است، مخلوط سرکه و لیمو در ترکیب با مقداری فلفل تند است که به خوبی با هم ترکیب شده باشند. این ترکیب فوق العاده را در قسمت های مختلف خانه، به ویژه مکان هایی که وجود مارمولک در آنجا محتمل تر است، اسپری کنید. مارمولک ها از بوی لیمو و محلول سرکه و فلفل تند بیزار هستند چرا که وقتی خیلی به آن نزدیک شوند، منجر به تحریک و سوزش در پوست، چشم و بینی آن ها می شود و در نتیجه بدون اینکه آن ها را بکشید، مارمولک ها را از خانه و محل زندگیتان دور می کنید.

می توان از روش های طبیعی نیز برای دفع مارمولک ها بهره برد

مسدود کردن درز و شکاف

اگر می خواهید برای همیشه مارمولک ها را از خانه، گاراژ، انباری، پارکینگ، زیرزمین و انباری ابزارهای دستی دور کنید، بهترین کار این است که همه شکاف ها و سوراخ هایی که مارمولک ها می توانند از آن رد شوند را مسدود و درزگیری کنید. تمام درب و پنجره ها را بررسی کنید. بهتر است از درزگیر برای مسدود کردن شیارهای باز درب و پنجره استفاده کرده و قسمت های متصل به دیوار را با مواد سیلیکونی درزگیری کنید. زیر درب ها را با مسدود کنید. محل عبور کابل، سیم و لوله کشی گاز و آب را بررسی کرده و در صورت مشاهده سوراخ ها و شکاف های ریز آن ها را مسدود کنید.

حتما مطمئن شوید که شکاف ها و سوراخ های اطراف پنجره ها و درب ها را کاملاً بسته و مسدود کرده اید تا مارمولک ها نتوانند وارد خانه شوند.

در اطراف خانه، نعناع بکارید

بوی ترکیبات معطر و فرار موجود در گیاه نعناع، به سرعت منتشر می شود و این بویی است که مارمولک ها از آن نفرت دارند. پس با کاشتن این گیاهان در باغچه و اطراف خانه می توانید به شکلی کاملاً طبیعی و به صرفه، مارمولک ها را دفع کنید بدون اینکه به آن ها و یا خودتان آسیب بزنید.

دفع مارمولک از خانه با کاشت نعناع در باغچه

در خانه تله مخصوص حشرات، نصب کنید

یکی از دلایل اصلی ورود مارمولک ها به حیاط اطراف خانه، وجود تعداد زیادی از انواع حشرات است.
حشراتی نظیر:

  • پشه
  • زنبور
  • مگس
  • سوسک
  • عنکبوت

نصب تله حشرات، باعث از بین بردن و یا کاهش جمعیت آن ها خواهد شد.
سعی کنید از لانه سازی حشراتی مانند زنبور نیز در اطراف خانه پیشگیری کنید. بدین ترتیب مانع از جذب مارمولک نیز خواهید شد.

مایع سفید کننده، دشمن مارمولک و تخم مارمولک

تمیز کردن مواد غذایی باقیمانده و نقش آن در دفع مارمولک از خانه

مارمولک ها از میوه و سبزیجات تازه نیز تغذیه می کنند، پس در صورت وجود مواد غذایی، میوه و سبزیجات روی پشخوان آشپزخانه و یا میز، احتمال جذب مارمولک ها به آنجا نیز وجود دارد. بهتر است مواد غذایی را فقط در زمان مصرف در دسترس بگذارید و یا در ظرف درب دار قرار داده و در یخچال قرار دهید.

برای از بین بردن مارمولک از تله ها استفاده کنید

بسیاری از افراد با دیدن موش در خانه، برای دام انداختن آن، ناخودآگاه از تله موش استفاده می کنند. انواع زیادی از تله ها برای به دام انداختن و کشتن موش ها وجود دارد که می توان از آن ها برای مارمولک ها نیز استفاده کرد. شاید این راه حل به نظر راه حلی ساده و غیر مؤثر باشد اما تجربه نشان داده است که استفاده از تله ها برای به دام انداختن مارمولک ها در خانه، روشی مؤثر است که مزایای زیادی دارد.
مزایای استفاده از تله ها عبارتند از:

  • ارزان
  • ساده
  • در دسترس
  • بدون استفاده از مواد شیمیایی

کشتن مارمولک‌ با تله چسبی

بهترین نوع تله برای دفع مارمولک ها، تله چسبی است. آن ها در چسب به دام می افتند و پس از مدتی نیز می میرند.

برای از بین بردن مارمولک ها از تله چسبی استفاده کنید

با این حال وقتی یکی از آن ها به دام می افتد باید محل تله را عوض کنید و مقداری هم روغن نارگیل یا سبزیجات تازه روی آن قرار دهید. با این حال، این روش جلوی ورود مارمولک های بیشتر را به حیاط خانه می گیرند. در صورتی که مارمولکی هم به خانه وارد شود در تله به دام می افتد. برخی تله ها نیز وجود دارد که این امکان را به شما می دهد که بدون اینکه آن ها را بکشید، آن ها را به دام انداخته و سپس به صورت زنده، آن ها را در محیط طبیعی رها کنید.

مواردی که برای دور کردن مارمولک ها از خانه، باید به خاطر بسپارید

یک روش واقعی برای جلوگیری از ورود و دفع مارمولک ها این است که منبع غذایی آن ها یعنی حشرات و هر نوع پوشش گیاهی و درختچه ای را کاهش دهید. در هر صورت اگر در منطقه ای زندگی می کنید که مارمولک ها زیاد هستند یا باید یاد بگیرید که چطور بدون آسیب رساندن، آن ها را کنترل کرده و از خانه دفع کنید یا اینکه بهترین و ساده ترین روش دفع و از بین بردن مارمولک ها را که استفاده از سموم تخصصی مارمولک است را به کار ببرید.

 

نظر خود را بنویسید

تنفر از مارمولک
دلایل تنفر از مارمولک

چرا برخی افراد از مارمولک ها متنفرند؟ مارمولک ها برای بسیاری از انسان ها خزندگانی چندش آور محسوب می شوند. اما این فقط ظاهر موضوع است. در این مقاله به بررسی دلایل تنفر انسان از مارمولک می پردازیم. آیا با بررسی موشکافانه تر رفتارهای مارمولک می توان آن ها را دوست داشت؟ مارمولک‌ها در مواجه […]

قدمت مارمولک
بررسی قدمت مارمولک ها

کشف بقایای مارمولک در تابوت های ۲۵۰۰ ساله مصر باستان قدمت اصلی مارمولک ها به صدها میلیون سال قبل بر می گردد. کشف فسیل های متفاوتی در سراسر جهان، دانشمندان را به این نتیجه رسانده که مارمولک ها از حدود ۲۰۰ میلیون سال قبل در جهان می زیسته اند. در این مقاله به بررسی کشف […]

آناتومی چشم و گوش مارمولک
آناتومی چشم و گوش در مارمولک ها

مارمولک ها گروه بزرگی از خزندگان هستند که حدود ۶۰۰۰ گونه مختلف دارند. ویژگی های ظاهری در میان گونه های مختلف مارمولک در بیشتر مواقع بسیار به هم شبیه است اما در میان آن ها، گونه های متفاوت و خاصی نیز وجود دارد.

چرخه زندگی مارمولک
چرخه زندگی مارمولک

چرخه زندگی اغلب مارمولک ها، به شکل تخم آغاز می شود زیرا برخی از انواع مارمولک ها زنده زا هستند. الگوی تخم گذاری مارمولک نیز وابسته به گونه این خزنده است.

انواع گونه های مارمولک
انواع گونه های مارمولک

انواع گونه های مارمولک شناسایی شده در سیاره زمین بیش از هزاران گونه می باشد. ویژگی های ظاهری همچنین عادات و رفتار، عامل متمایز کننده آن ها از یکدیگر است.