مارمولک ها جانورانی خونسرد یا پویکیلوترم هستند که نظرات مختلفی درباره آن ها وجود دارد. برخی آن ها را موجودات مفیدی برای انسان ها می دانند که کاملاً بی خطر هستند. مارمولک ها می توانند با خوردن سوسک، مورچه و سایر آفات مزاحم، به کنترل طبیعی این آفات کمک کنند. طول عمر و نحوه تولیدمثل مارمولک ها به نوع گونه آن ها بستگی دارد. در ادامه این مقاله به روش های خانگی دفع مارمولک ها خواهیم پرداخت. این روش ها غیر کشنده هستند و تنها سبب دفع مارمولک ها از محیط خواهند شد.

مارمولک ها از گونه های مختلف، در تمامی اقلیم های سراسر دنیا زندگی می کنند. بسیاری از آن ها حشره خوار بوده و به عنوان کنترل آفت طبیعی در برابر سوسک ها، موریانه ها، مورچه ها و سایر حشرات عمل می کنند. با این حال، زیستگاه طبیعی این موجودات محیط بیرون است نه فضای داخل خانه ها!

روش های خانگی دفع مارمولک سبب بازگشت مارمولک ها به زیستگاه های اصلی آن ها می شود

خلاصی از مارمولک بدون کشتن آن ها

مارمولک ها نیز مانند سایر آفات، توسط عوامل مختلفی جذب خانه ها می شوند.
برخی از مهمترین عوامل جذب کننده مارمولک به خانه ها عبارتند از:

  • وجود منابع غذایی دردسترس نظیر انواع آفات خانگی
  • آب و هوای گرم
  • رطوبت
  • سرپناه امن

خونسرد بودن مارمولک ها سبب می شود آن ها برخلاف پستانداران، قادر به تنظیم دمای بدن خودشان از طریق فرایندهای متابولیکی نباشند. درنتیجه آن ها برای تامین دمای بدن شان از دمای هوای اطراف کمک می گیرند. در فصل زمستان که هوا سرد می شود، مارمولک ها به موجودات تنبل و کند تبدیل می شوند. آن ها اغلب در زمستان به دنبال یافتن مکان هایی گرمتر برای زندگی، وارد خانه ها می شوند.

اگر مارمولک ها در تعداد زیاد و در بازه های زمانی منظم، وارد خانه ای می شوند، نشان دهنده وجود منبع غذایی در آن خانه است. بسیاری از مارمولک ها مثل آنول ها (Anolis Carolinensis)، سقنقورها و گکوها عمدتاً حشره خوار هستند. به همین دلیل شاید برای تغذیه کردن و خوردن موجوداتی مثل سوسک ها وارد خانه شما شوند. مشاهده تعداد زیادی مارمولک در داخل خانه، می تواند از نشانه های آلودگی خانه به سوسک یا سایر حشرات باشد. دفع این آفات شما را از شر مارمولک ها نیز خلاص می کند. در اقلیم های خشک تر، رطوبت نیز از موارد مهمی است که می تواند مارمولک ها را جذب خانه کند.

بهترین روش دفع مارمولک از خانه چیست؟

داخل خانه ها نیز برای مارمولک ها چندان ایمن و بی خطر نیست.
به عنوان مثال خطر به دام افتادن یا شکار شدن توسط حیوانات خانگی از مواردی است که جان مارمولک ها را تهدید می کند. بنابراین بهترین روش خانگی دفع مارمولک ها، این است که با تبدیل خانه به مکانی ناامن و ناخوشایند برای مارمولک ها، آن ها را از ورود به خانه منصرف کنیم. با این کار، از مشکلات ناشی از مارمولک در خانه نیز جلوگیری می شود.
به این شکل دیگر نیازی به سمپاشی خانه و گشتن به دنبال مارمولک ها نخواهد بود.

اولین روش خانگی دفع مارمولک ها:

اسپری دافع

این اسپری که از مواد طبیعی ساخته شده است، بویی منتشر می کنند که مارمولک ها به شکل غریزی از آن دوری می کنند. برای دریافت بهترین نتیجه می توانید این ماده را اطراف پنجره ها و درب های ورودی در سمت بیرونی خانه اسپری کنید تا از بالا رفتن مارمولک بر روی این سطوح و داخل شدن آن ها، جلوگیری کنید.

این مواد طبیعی بوده و سمی نیستند و در نتیجه به مارمولک ها یا سایر جانوران، آسیبی وارد نمی کند.

دومین روش خانگی دفع مارمولک ها:

دستگاه های اولتراسونیک

در این دستگاه ها ابزاری خاص تعبیه شده است. این ابزار با تولید فرکانس های صوتی فراتر از حد شنوایی انسان، سبب آزار آفات و فرار آن ها از محیط می شود. همچنین برخی از این دستگاه ها علاوه بر ایجاد امواج صوتی، برای دور کردن و ترساندن مارمولک ها، جوندگان و حشرات از پالس های الکترومغناطیسی نیز تولید می کنند. این محصولات امواج صوتی با فرکانس بسیار بالا تولید می کنند که معمولا بین ۳۲ تا ۶۴ کیلو هرتز است که برای انسان ها قابل شنیدن نیست. اغلب جانوران کوچک مثل جوندگان و مارمولک ها می توانند چنین فرکانس هایی را بشنوند. این صدا برای آن ها بسیار آزار دهنده است.

دفع مارمولک از خانه با استفاده از امواج فراصوت

با این حال ممکن است جانوران موذی پس از مدتی به این صداها عادت کنند. برای جلوگیری از چنین اتفاقی، بهتر است هر چند وقت یکبار، دستگاه را برای مدتی خاموش کنید. برخی از انواع دستگاه های صوتی مجهز به تکنولوژی هستند که با هر بار خاموش و روشن شدن فرکانس امواج تولید شده را به شیوه ای غیر قابل انتظار، تغییر می دهند. این محصولات آسیب فیزیکی به مارمولک ها و جوندگان وارد نمی کند، فقط کاری می کند که با خروج از محل، احساس بهتری داشته باشند.

معایب استفاده از دستگاه های اولترا سونیک دافع آفات:

  • باید همواره به جریان برق متصل باشند
  • تنها محدوده خاصی را تحت پوشش قرار می دهند
  • در فضاهای بزرگ لازم است از چندین دستگاه استفاده کنید
  • جانوران پس از مدتی به صدای دستگاه عادت می کنند
  • هیچ وقت نمی توان از عملکرد صحیح دستگاه مطمئن بود

سایر روش های خانگی دفع مارمولک

۱. حذف منابع غذایی

همانطور که پیشتر اشاره شد، منابع غذایی یکی از مهمترین عوامل جذب مارمولک به خانه ها است. میوه های درختان موجود در حیاط خانه یا حشراتی نظیر سوسک ها، مورچه ها و غیره همگی منابع غذایی مارمولک ها به شمار می روند. اگر نمی خواهید حیاط و خانه خود را با مارمولک ها سهیم شوید، میوه های ریخته شده از درختان را در حیاط باقی نگذارید. همچنین با استفاده از سمپاشی یا سایر روش های مناسب از شر آحفات خانگی خلاص شوید. سوسک ها یکی از منابع غذایی مورد علاقه مارمولک ها هستند. چنانچه در خانه خود متوجه حضور سوسک ها شدید، به سرعت در جهت نابودی این آفات مزاحم خانگی اقدام کنید. در غیر این صورت، مارمولک ها به میهمانان ناخوانده خانه تان تبدیل خواهند شد.

۲. جلوگیری از ورود مارمولک به خانه

شکاف و درزهای اطراف خانه را پر کنید چرا که نقاط ورود بسیار خوبی برای مارمولک ها هستند.

۳. ترساندن مارمولک ها

پوست خرد شده تخم مرغ را در نزدیکی درب های ورودی قرار دهید. مارمولک ها بوی ناشی از این پوسته را که مشابه بوی تخم پرنده های مختلف است حس می کنند. بوی پوست تخم مرغ، سیگنال هایی به مارمولک ارسال می کند که سبب گریز آن ها از محیط می شود. با این بو مارمولک ها تصور خواهند کرد یک پرنده شکاری در آن نزدیکی کمین کرده است.

۴. تمیز کردن منزل

خانه خود را همیشه تمیز نگه دارید، کف خانه را با مواد شوینده تمیز کنید. مخصوصاً اگر کف خانه چوبی است، بعد از هر وعده غذایی آن را با مواد مناسب تمیز کنید. زیرا ذرات مواد غذایی، حشرات را به خود جذب می کنند و حشرات به نوبه خود سبب جذب مارمولک به خانه ها می شوند.

۵. چراغ ها را خاموش کنید

چراغ بیرون از خانه را وقتی به آن نیازی نیست خاموش کنید. بسیاری از مارمولک ها نظیر گکوها، در شب فعالیت دارند و جذب نور می شوند، چون طعمه آن ها یعنی حشرات نیز در این مناطق جمع می شوند.

۶. رطوبت را از بین ببرید

از باقی ماندن رطوبت در گوشه و کنار یا اطراف خانه جلوگیری کنید. مارمولک ها به دنبال آب هستند و دقیقاً حشرات و لاروهای آن ها نیز به سمت آب راکد جذب می شوند.

مواردی که مارمولک ها از آن ها متنفرند

مواردی نظیر بوی برخی از ادویه‌جات می تواند برای مارمولک ها آزاردهنده باشد و آن ها را دفع کند.
برخی از این مواد می توانند به مارمولک ها آسیب برسانند در حالی که برخی از آن ها فقط برای مارمولک‌ها منزجر کننده و دافع هستند.
در ادامه برخی از انواع مواردی که در روش های خانگی دفع مارمولک ها کاربرد دارند آورده شده است.

دفع مارمولک به کمک پر پرندگان

پرهای طاووس

برخی از گونه های مارمولک ها از پرهای طاووس می ترسند! زیرا طاووس ها و سایر پرندگان، شکارچیان طبیعی این خزندگان هستند.

فلفل

مارمولک ها از بوی فلفل سیاه متنفرند! به عنوان یک روش خانگی دفع مارمولک مؤثر، مقداری فلفل سیاه و آب را در بطری اسپری ریخته و در اطراف خانه اسپری کنید.

آب سرد

آب سرد و هوای سرد، دمای بدن مارمولک را پایین می آورد و باعث کند شدن حرکت آن ها می شود. ریختن آب یخ روی مارمولک، جانور را برای مدتی بی حرکت می کند. در این حین می توانید آن را برداشته و بیرون از خانه منتقل کند.

پیاز

پیاز حاوی ترکیبات سولفوری است که مارمولک ها از آن تنفر دارند.

در انتها گفتنی است که اگر به دنبال یک روش قوی، قطعی و سریع الاثر برای دفع مارمولک ها از خانه خود هستید، حتما سم مارمولک اکوشاوم را انتخاب کنید.

نظر خود را بنویسید

فوبیای مارمولک
فوبیای مارمولک

ترس از مار ها و مارمولک ها  هرپتوفوبیا چیست؟ هرپتوفوبیا ترس از خزندگان است. فوبیای مارمولک نیز در این دسته قرار می گیرد. افراد دارای هرپتوفوبیا معمولاً از خزندگانی مانند مارمولک ها و مارها می ترسند. ولی ممکن است از سایر خزندگان مانند لاک پشت ها، تمساح ها و کروکودیل ها نیز ترس داشته باشند. […]

قطع شدن دم در مارمولک ها
قطع شدن دم مارمولک ها

مارمولک ها چگونه دم خود را قطع می کنند؟ از نظر بسیاری از افراد، قطع شدن دم مارمولک پدیده و امری عجیب است. در بدن مارمولک ها در پی احساس تهدید و خطر، استرس، عفونت و بیماری، قرارگیری تحت رفتار خشن سایر مارمولک ها و … نوعی مکانیسم دفاعی فعال می شود که به آن […]

دلایل جذب مارمولک به خانه
مهمترین دلایل جذب مارمولک ها به خانه

عوامل مختلفی هستند که می توانند باعث جذب و تحریک مارمولک ها برای ورود به داخل خانه شوند که از جمله آن ها می توان به وجود انواع حشرات بدون بال و بالدار، میوه ها، آب و غیره اشاره کرد. آشنایی با این عوامل جذب کننده مارمولک به خانه …

پوست مارمولک ها
خصوصیات پوست مارمولک ها

مارمولک ها جزو متنوع ترین و جالب ترین گروه خزندگان هستند. پوست مارمولک ها یکی از مواردی است که در این جذابیت و تنوع در مارمولک ها نقش مهمی بازی می کند. این اندام در مارمولک ها به تنهایی، تفاوت ها و مکانیسم های مختلف و …

حقایق عجیب درباره مارمولک ها
آنچه درباره مارمولک ها نمی دانید!

ساختار بدن مارمولک ها، معجزه تکامل است. این موجودات عجیب و غریب و گاهی با نمک، بیش از ۵۰۰۰ گونه دارند که از بیش از ۲۰۰ میلیون سال پیش در این سیاره زندگی می کردند. ویژگی ها و توانایی های خاص این موجودات، از آن ها خزندگانی متفاوت و خاص ساخته است. اما …

سفارش سم از طریق: