مارمولک ها خزندگان کوچکی از نوع اسکاماتا هستند که تا حدودی با مارها مشابهت دارند. این جانوران از جمله خزندگان خونسرد به شمار می روند که چهار پا و دم هایی بلند دارند. در این مقاله قصد داریم برخی از انواع گونه های مارمولک را مورد بررسی قرار دهیم و آن ها را کمی دقیق تر بشناسیم.

آیا مارمولک ها جانورانی سمی هستند؟

در سیاره ما هزاران گونه مارمولک شناسایی شده است که تنها دو گونه از آن ها سمی هستند.

انواع گونه های مارمولک سمی

این دو گونه مارمولک عبارتند از:

  • مارمولک پوست‌ منجوقی
  • هیولای گیلا

هر دو این مارمولک های سمی، بومی مکزیک می باشند.

با این حال، تحقیقات اخیر نشان داده است که در حقیقت بسیاری مارمولک ها از خانواده ایگوانا و بزمجه ها نیز غدد تولید کننده زهر دارند. هیچ یک از این گونه ها برای انسان خطر چندانی ندارند، چون زهر آن‌ ها به آرامی در حین جویدن وارد بدن طعمه می شود.

بررسی برخی از انواع گونه های مارمولک

مارمولک دم‌شلاقی (Aspidoscelis Burti):

این مارمولک بزرگ و خالدار، در دره‌های تنگ کوهستانی و گاهی اوقات در بیابان بی آب و علف، در کنار نهرها زندگی می کند. با این وجود دم شلاقی ها مناطقی با پوشش گیاهی متراکم و درختچه ها را ترجیح می‌دهند. چرا که چنین مکان هایی فضای کافی برای پنهان شدن در اختیار مارمولک ها قرار می دهمی گذارد.

طول بدن: بین ۹ تا ۱۴ سانتیمتر

غذا : حشرات و عنکبوت ‌ها

مارمولک کلارک خاردار (Sceloporus Clarkii):

این مارمولک بزرگ، عموماً در درختان زندگی می کند، اما دیدن آن ها بر روی درخت کار دشواری است. کلارک ها به شدت هوشیار هستند و محض احساس نزدیک ‌شدن موجدی به آن ها، به سمت مخالف درخت می روند. آن ها اغلب برای زندگی محیط هایی با میزان رطوبت کم و مرتفع را ترجیح می‌دهد.

طول بدن: ۷.۳ – ۱۴.۲ سانتیمتر

غذا: حشرات، عنکبوت‌ها، برخی مواد گیاهی

مارمولک خالدار بیابان:

مارمولک خالدار بیابانی شباهت زیادی به مارمولک کلارک خاردار دارد اما در ارتفاعات پایین‌تر یافت می‌شود. زندگی این مارمولک روی زمین و سنگ‌ها راحت‌تر از درختان است.
آن ‌ها اغلب زیر سنگ‌ها یا در لانه موش ها پنهان می شوند و زندگی می کنند.

طول بدن: ۸.۲ – ۱۴.۲ سانتیمتر

غذا: حشرات، عنکبوت‌ها، هزارپا، سوسمارها و مواد گیاهی.

مارمولک یقه دار شرقی (Crotaphytus Collaris):

مارمولک یقه دار شرقی یکی از رنگارنگترین گونه های مارمولک به شمار می رود. این مارمولک ها شکارچیانی دارای ماهیچه‌های فک قوی هستند که از آن برای شکار حشرات و دیگر سوسمارها استفاده می کنند. آن‌ها می‌توانند روی پاهای عقب خود بدوند، و با قدم ‌های محکم و سریع حرکت کنند.این نوع حرکت سبب افزایش ارتفاع بدن شده و میدان دید وسیع تری برای دیدن طعمه به آن‌ها می‌ دهد. دم این مارمولک ها بر خلاف سایر گونه های مارمولک به راحتی قطع نمی‌شود. این مسئله احتمالا به خاطر نقش دم در حفظ تعادل این مارمولک ها است.

طول بدن: ۷.۶ – ۱۱.۶ سانتیمتر طول کل بدن با احتساب طول دم، ۲۵ سانتیمتر است.

غذا: انواع حشرات و عمدتاً ملخ‌ها همچنین مارمولک‌های کوچکتر

رنگارنگ ترین انواع گونه های مارمولک

مارمولک بی گوش بزرگتر (Cophosaurustexanus):

این گونه از انواع مارمولک ها، از نظر اندازه، شکل و عادات، شبیه مارمولک دم گورخری هستند. آن ها در ارتفاعات نسبتاً بالا یافت می‌شود. همانطور که از نام مارمولک بی گوش پیداست، آن ها هیچ گوشی ندارد.

طول بدن: طول بدن این مارمولک ها بین ۴.۷ – ۸.۹ سانتی متر متغیر است.

غذا: حشرات و عنکبوت‌ها

مارمولک شاخ کوتاه (Phrynosoma Hernandez):

شاخ‌های کوتاه و اندازه کوچک این مارمولک، آن را از انواع مارمولک های شاخدار متمایز می‌کند. آن‌ها نسبت به مارمولک شاخ دار رگال خونسردترند و در  ارتفاعات بالاتر، یافت می شوند. داشتن عمر طولانی از دیگر ویژگی های این گونه مارمولک است آن ها تا ۴۸ سالگی عمر می کنند!

طول بدن: ۴.۴ – ۱۲.۴ سانتی متر

غذا: مورچه‌ها و حشرات دیگر، عنکبوت‌ها، حلزون

مارمولک بدون گوش کوچکتر (Holbrooki Maculata)

این مارمولک ها شبیه به مارمولک دم گورخری و مارمولک بدون گوش بزرگتر هستند. تنها تفاوت بین آن ها در این است که، کوچک‌تر بوده و خاکستری تر به نظر می رسد. همچنین این گونه مارمولک فاقد نوارهای سیاه در زیر دم خود می باشد.

طول بدن: ۴.۱ – ۶.۳ سانتی متر

غذا: حشرات، عنکبوت‌ها و دیگر سوسمارها

مارمولک‌های پلنگی بینی بلند (Gambela Wislizenii):

اگرچه ظاهر مارمولک پلنگی بینی بلند با مارمولک یقه دار شرقی تفاوت دارد، اما هر دوی آن‌ها عادات مشابهی دارند. مارمولک بینی بلند قادر به دویدن روی پاهای عقب خود هنگام جستجو برای شکار است. مارمولک های پلنگی از انواع مارمولک هایی هستند که مناطق وسیع دارای گیاهان پراکنده را ترجیح می دهند.

طول بدن: ۸.۲ – ۱۴.۶ سانتی متر

غذا: حشرات و دیگر بی‌مهرگان، مارمولک‌ها، مارها، جوندگان کوچک

مارمولک تمساح مادریایی(Elgaria Kingii) :

مارمولک تمساح مادریایی دارای پاهای کوتاه، بدن لاغر و دم بسیار بلند است. از آنجا که بخش پشتی و شکمی این گونه مارمولک با استخوان مستحکم ‌شده، آن ها در هر طرف از بدن یک تاخوردگی پوستی دارند که فضای کافی برای تنفس، غذا و تخم هایشان را فراهم می کند. آن‌ها ترجیح می‌دهند در مناطق مرطوب در امتداد جریان‌های دائمی یا موقتی زندگی کنند.

طول بدن: ۸.۹ – ۱۴.۲ سانتی متر

غذا: حشرات و انواع عقرب ها

مارمولک‌ درختی پرنقش و نگار(Urosaurus ornatus)

این مارمولک عموما در درخت چوب‌پنبه یا کهور موجود در امتداد مناطق ساحلی یافت می‌شود. نقش و نگار بدن این گونه از انواع مارمولک ها به خوبی با مکان زندگی آن ها ترکیب می‌شود و کمک می کند از چشم شکارچیان دور بمانند. تحقیقات اخیر نشان داده‌اند که مارمولک درختی ماده، لزوما یک نر را براساس صفات فیزیکی اش انتخاب نمی‌کند. در عوض، یک قلمرو را انتخاب کرده، سپس یک مارمولک نر موجود در محدوده قلمرو خود را به عنوان جفت بر می گزیند.

طول بدن: ۳.۸ – ۵.۷ سانتی متر

غذا: حشرات و عنکبوت ‌ها

مارمولک شاخ دار باشکوه (Phrynosoma Solare)

سیستم دفاعی مارمولک شاخدار

این گونه از انواع بزرگ‌ترین مارمولک های شاخ دار ایالات‌متحده است که به راحتی با ۴ شاخ بزرگ در پشت سر تشخیص داده می‌شود. آن‌ها اغلب در مناطق کوهستانی کویر سونوران یافت می‌شوند.این مارمولک بزرگ جثه اغلب از مورچه ‌ها تغذیه می کند به همین دلیل گاهی در اطراف تپه‌های مورچه ها دیده می‌شود. زمانی که این مارمولک توسط یک شکارچی مورد حمله قرار می‌گیرد، برای فرار از مهلکه از حفره موجود در چشمش خون می پاشد. این کار حواس شکارچی را پرت می کند و به مارمولک فرصت فرار می دهد.

طول بدن: ۷.۶ – ۱۱.۷ سانتی متر

غذا: مورچه‌ها

مارمولک‌های پهلو خالدار (Uta stansburiana):

این گونه از انواع مارمولک، اسپانیایی است و با داشتن رنگ های آبی در دو طرف سینه، پشت و پاهای جلویی، قابل شناسایی می باشد. این مارمولک یکی از رایج‌ترین سوسمارها در مناطق خشک غرب آمریکا است و می‌تواند در انواع مختلفی از زیستگاه ها یافت شود.

طول بدن: ۳.۸ – ۶.۳ سانتی متر

غذا: حشرات، عنکبوت‌ ها، و عقرب

مارمولک‌های دم شلاقی خالدار(Aspidoscelissonorae) :

این مارمولک دارای شش خط راه‌راه در امتداد بدن و یک دم نارنجی-قهوه‌ای است.
اکثر دم شلاقی ها از طریق تولید مثل غیر جنسی تکثیر می‌شوند. به این معنا که تمامی سونوران های مشاهده ‌شده، مونث هستند. آن‌ها بدون داشتن جفت نیز می توانند تخم های بارور بگذارند.

طول بدن: ۶.۳ – ۸.۹ سانتی متر

رژیم غذایی: حشرات و عنکبوت‌ها

تمامی انواع مارمولک های نام برده شده، تنها بخش کوچکی از هزارن گونه مارمولکی هستند که در دنیا زندگی می کنند. سم مارمولک بسیار قوی و کاربردی اکوشاوم می تواند به راحتی شر انواع مارمولک های خطرناک سمی و غیر سمی را کم کند. با بهره مندی از این محصول بی نظیر مارمولک ها را برای همیشه از خانه خود دفع کنید.

نظر خود را بنویسید

تنفر از مارمولک
دلایل تنفر از مارمولک

چرا برخی افراد از مارمولک ها متنفرند؟ مارمولک ها برای بسیاری از انسان ها خزندگانی چندش آور محسوب می شوند. اما این فقط ظاهر موضوع است. در این مقاله به بررسی دلایل تنفر انسان از مارمولک می پردازیم. آیا با بررسی موشکافانه تر رفتارهای مارمولک می توان آن ها را دوست داشت؟ مارمولک‌ها در مواجه […]

قدمت مارمولک
بررسی قدمت مارمولک ها

کشف بقایای مارمولک در تابوت های ۲۵۰۰ ساله مصر باستان قدمت اصلی مارمولک ها به صدها میلیون سال قبل بر می گردد. کشف فسیل های متفاوتی در سراسر جهان، دانشمندان را به این نتیجه رسانده که مارمولک ها از حدود ۲۰۰ میلیون سال قبل در جهان می زیسته اند. در این مقاله به بررسی کشف […]

آناتومی چشم و گوش مارمولک
آناتومی چشم و گوش در مارمولک ها

مارمولک ها گروه بزرگی از خزندگان هستند که حدود ۶۰۰۰ گونه مختلف دارند. ویژگی های ظاهری در میان گونه های مختلف مارمولک در بیشتر مواقع بسیار به هم شبیه است اما در میان آن ها، گونه های متفاوت و خاصی نیز وجود دارد.

چرخه زندگی مارمولک
چرخه زندگی مارمولک

چرخه زندگی اغلب مارمولک ها، به شکل تخم آغاز می شود زیرا برخی از انواع مارمولک ها زنده زا هستند. الگوی تخم گذاری مارمولک نیز وابسته به گونه این خزنده است.

روش های مختلف برای دفع مارمولک از خانه
روش های مختلف دفع مارمولک از خانه

وجود تعداد زیادی مارمولک در خانه و اطراف آن معضلی است که باید به سرعت حل شود. خوشبختانه روش های ساده و متعددی برای دفع مارمولک از خانه وجود دارد. شاید در ابتدا از بین بردن تعداد زیادی از مارمولک ها کار سختی به نظر برسد اما …

سفارش سم از طریق: